17-05-2016, Val di Noto (Avola) - Reisverslag uit Avola, Italië van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu 17-05-2016, Val di Noto (Avola) - Reisverslag uit Avola, Italië van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu

17-05-2016, Val di Noto (Avola)

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Anke en Harry

17 Mei 2016 | Italië, Avola

Grieks-Romeins worstelen we met ons Fiatje door de drukke straten van Syracuse.
Het mooiste gedeelte van deze legendarische stad ligt op een soort eiland. Niet ver van de haven vinden we de Tempio de Apollo, of wat er nog van over is. De eerste grote tempel die de Grieken op Sicilië hebben opgericht.
In de straten eromheen maken marktkooplieden elkaar uit voor rotte vis, zo klinkt (en ruikt) het in ieder geval. Uiteindelijk leiden alle wegen weer naar de Duomo.
Grieken, Romeinen en Normandiërs hebben er iets aan opgeleukt tot de grote aardbeving van 1693, waarna vrijwel alles op Sicilië in barokstijl werd omgekleed. Ook van binnen is het een rare mengelmoes. Het plein voor de cathedraal is bijna wit en omgeven door monumenten.
Als onze ogen aan het licht gewend zijn, ontwaren we horden kinderen die op schoolreisje zijn.
Ze dragen ter identificatie verschillend gekleurde petjes op het hoofd.

Ook bij de bron van Aretusa is een samenscholing. De leerlingen hebben zichtbaar geen oren naar de juf die hen verteld over het orakel van Delphi en hoe het de Korinthische kolonisten ertoe bracht Syracuse te stichten. Zodra het orakel is uitgesproken zien we hoe ze souvenirwinkeltjes bestormen en dan op zoek gaan naar hun favoriete gelato.
Wij flaneren nog een stukje over de boulevard, zien hoe helder de zee is, eten een panini op het Piazza del Duomo, en om te voorkomen dat we daar indommelen rijden we naar die andere attractie van de stad: Parco Archeologico.
Grieks-Romeins worstelen we over paden en ruïnes een eind omhoog naar het Teatro Greco.
15.000 mensen konden hier naar de Toppers van toen kijken en ook nu worden er nog tal van voorstellingen gegeven. Beneden ligt een Romeins amfitheater. Net zo vervallen of liever gesloopt door de Spanjaarden die van de hapklare stenen de haven en vestingen van Syracuse bouwden.
De zon is fel vandaag en we houden het voor gezien. We improviseren ons avondmaal bij het huisje want de kok van de agriturismo heeft geen zin.
De citroenen glimmen in de avondzon en wachten om geplukt te worden. Straks komt Umberto wat salami ”lenen” en de honden zullen weer vertellen over hun hondeleven.
Dan vertellen wij over hoe fijn de eerste dagen op Sicilië waren, tot we alle luiken sluiten en dromen van orakels en mirakels …

De plaatjes bij dit verhaal vind je hier: http://s208.photobucket.com/user/AnkeFreese/library/Tuinkabouter%20op%20reis/Sicilie/S3

• 19 Mei 2016 - 10:15

Aad:

Zo, dat ziet er prima uit zeg. En ook nog een eigen kater tot jullie beschikking. Veel plezier!

• 19 Mei 2016 - 18:29

Mama:

zo te zien weer een mooie reis geniet ervan en kom veilig thuis.
    ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad.

• 19 Mei 2016 - 19:34

Pa:

Fijn dat het weer daar goed is en dat je vriendschap gesloten hebt met een kater.
    Maar wat moet je met al die hopen oude stenen en ruïnes? Maar er zal ook wel mooie natuur zijn dat hoop ik voor jullie. Maar ik mis wel die mooie foto's die jullie anders altijd maken.
    Maak er een mooie vakantie van kom weer veilig thuis en geniet van je vakantie.
    Groetjes Pa en Ma