11. Kruger NP (1, 2 en 3 november 2011) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu 11. Kruger NP (1, 2 en 3 november 2011) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu

11. Kruger NP (1, 2 en 3 november 2011)

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Harry

05 November 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoeveel impala’s kan een mens in drie dagen zien? In het Kruger Park zitten er in ieder geval 125 duizend. En die hebben we allemaal gezien. Zeker weten!

Eigenlijk is dit geen goed begin, maar een verslag maken van ons bezoek aan het Kruger National Park, waar we drie dagen verblijven, valt ook niet mee. Voor je het weet verzand je in een “en toen zagen we dit en daarna dat en toen….” soort van verhaal.

Daarom grijp ik terug op een favoriet tijdverdrijf van de Suid-Afrikaners en tevens een stokpaardje dat ik zelf graag mag berijden, zoals vooral mijn collega’s kunnen beamen: het opstellen van lijstjes en dan afvinken wat je gezien c.q. gedaan hebt. Hieronder een overzicht dus van al het wildleven dat wij in dit prachtige land mochten zien; aangevuld met wat anecdotes moet het toch nog een licht verteerbaar geheel worden. Echter, wie niet van beesjes houdt, kan nu maar beter ophouden met lezen……

Laten we beginnen met het lijstje dat iedereen wel kent, de “big five” ofwel de beesten die je tijdens een safari gezien moet hebben:
1. Olifant (veel, en ook jonkies)
2. Neushoorn (een stuk of 15, soms neus-tegen-hoorn dichtbij)
3. Buffel (een paar tientallen, waarvan de meeste in het donker)
4. Luipaard (wéér niet!)
5. Leeuw (2 mannetjes en 2 vrouwtjes, dus met de gender-balans zit het hier wel goed).

Vreemd genoeg ontbreekt in dit overzicht de grootste (of in ieder geval hoogste) van allemaal, en tevens een van onze grote favorieten: de giraf. We beginnen deze étappe van onze reis met de instelling “als ze geen giraffes hebben, gaan wij naar huis”. Een loos dreigement, want we moeten over een dag of vier sowieso weer terug, maar dat hoeven die giraffen niet te weten.

Ons humeur is nogal beneden peil wegens de lange rit door het prachtige maar vooral onzichtbare landschap van Swaziland. We reden letterlijk in de wolken. Regenwolken. Blijkt er toch nog iets triestiger te zijn dan een badplaats in de regen: een grensovergang in de regen…

We zijn koud 10 meter het Kruger National Park ingereden als er iets voor onze wielen springt. Een beige iets met grote bruine vlekken, een elegante hals en benen als een fotomodel. En hoorntjes. Jawel hoor, we hoeven niet naar huis en de zon breekt door!

Dan zijn er nog de “wet five”, ofwel de 5 zeedieren die eenieder gezien moet hebben:
1. Walvis (aardig wat, en heel dichtbij)
2. Dolfijn (liet het weer afweten)
3. Pinguin (ook een hoop, de meeste kaal)
4. Zeeleeuw (alleen puppies, dicht op elkaar gestapeld op een rots)
5. Witte haai (zagen we vrijwillig niet)

Een combinatie van de grote en de nummers 1 en 5 van de natte vijf leveren dan weer de “South Africa’s big seven” op. Ik geef toe, het is een afwijking…..

Je kunt er af en toe chagrijnig van worden, die verhalen van mensen in de ontbijtzaal die net terug zijn van een morning drive met verhalen als “we hebben 18 leeuwen gezien, met jonkies” of “we zagen een impala in de boom hangen, en toen zagen we dat luipaard”. Terwijl wij vooral impala’s zien. Gelukkig zagen we op de valreep zelf ook iets alle anderen niet zagen, een serval. Een prachtige, zij het niet zo grote kat die je overdag vrijwel nooit ziet. Kunnen ook wij opscheppen.

Over opscheppen gesproken, hieronder onze drie grootste favorieten:
1. Impala (met een peper-roomsausje, er resteren er nu nog 124.999)
2. Kudu (doet het geweldig in stoofpotjes)
3. Buffel (in de pastei)

Stoofpotjes worden hier overigens gemaakt in een soort van zwarte heksenketeltjes in miniformaat. Zo schattig, ik zou ze zó meer naar huis nemen. Als ze maar niet van gietijzer waren.

Blijven er nog twee lijstjes over. Achterstevoren, om de spanning op te bouwen volgen hieronder eerst de lelijkste vijf, en daarna de dodelijkste:

5. Gnoe (een stuk of 10 gezien, maar ze liepen allemaal weg als ze ons zagen)
4. Zonne-spin (niet waargenomen voor zover ik weet en vind dat, geloof ik, niet zo erg)
3. Hyena (niet moeders mooiste maar wel een bijzonder goede moeder, zegt men)
2. Mestkever (typisch geval van miskenning, ze glimmen en zijn mooi zwart)
1. Warthog (blonde manen, dunne benen, en toch lelijk: het blijkt tóch mogelijk!)

5. Slangen (hoewel de enige die wij zagen, aan de rand van de weg lag als slachtoffer van nr. 1)
4. Buffel (lijkt dan wel op een koe, maar is aanzienlijk agressiever)
3. Nijlpaard (lijkt zo onschuldig, tot hij zijn muil opentrekt)
2. Mug (had je niet gedacht, toch!)
1. Toeristen (!)

En dan, om het niet af te leren; onze zes meest favoriete momenten in het Kruger National Park:
1. Het zelf spotten van een serval
2. Twee leeuwen betrappen tijdens een romantisch onderonsje
3. Uitrusten op het terrasje achter onze cabana in Berg en Dal camp en vogeltjes kijken
4. Een giraf de oversteekt 10 seconden nadat we het park binnenrijden
5. Een olifant zo dicht kunnen benaderen dat neus-slurfcontact mogelijk had kunnen zijn mits de O’fant ervoor had opengestaan.
6. Zebra’s die gezellig tegen elkaar aan schurken, totdat je niet meer ziet waar de een ophoudt en de ander begint.

Tot zover onze berichtgeving vanuit dit prachtige natuurpark. Wij draaien morgen de panorama-route op voor de laatste etappe van deze reis, maar gaan eerst nog een night drive doen.