06 November 2016 (zondag) - Reisverslag uit Güimar, Spanje van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu 06 November 2016 (zondag) - Reisverslag uit Güimar, Spanje van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu

06 November 2016 (zondag)

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Harry

06 November 2016 | Spanje, Güimar

Een half jaar geleden bevonden wij ons in Italië en deden “una giornata al mare”. Die spaghetti-draaiers weten zelfs van een uitje naar het strand zoiets poëtisch te maken, dat zo’n dag bij voorbaat al niet meer stuk kan!
Hier in (bijna) Spanje verstaat men deze kunst minder en op onze “dia al mar” blijkt er dan ook best het een en ander stuk te kunnen.

Toen ik deze stralende ochtend de ontbijtkamer binnenliep, had ik het eigenlijk al kunnen weten. “Tombe la neige” klinkt het uit de luidsprekers. Ook de Fransozen kunnen het prachtig brengen, maar het blijkt een voorteken.

Vandaag gaan we dus naar het strand van Playa de las Americas. En daarvoor moet je naar het Zuiden, waar in de jaren zeventig vanuit het niets een toeristenparadijs uit de grond is gestampt (of toeristenhel, als dit je ding niet is). Twaalf kilometer boulevard, hotels, souvenirwinkels en gokhallen rijgen zich aaneen, af en toe onderbroken door een haventje.

We zetten ons citroentje aan de kant en beginnen met flaneren. Af en toe zijgen we neer op een bankje in de schaduw. En dan blijkt er maar één vogel nodig om van mijn witte broek een off-white kledingstuk te maken. Verwoede pogingen om het weer schoon te krijgen, zijn gedoemd te mislukken. Maar kosten me wel een nagel. Ik zet mijn beste “nee hoor, dit is écht een chocoladevlek gezicht op” en zo flaneren we weer verder.

Ondertussen begint zich in mijn buik een akelig gevoel te ontwikkelen. Een heel bekend gevoel waarvan ik hoop dat ik het me alleen maar verbeeld. Een crèpe als lunch zal zeker voor afleiding zorgen. “Sorry mevrouw, die hebben we niet meer”……..

We hebben het wel gehad met de boulevard en zoeken ons citroentje weer op. We tuffen langs een fraaie kustweg naar Los Gigantes, een badplaatsje met een stijle rotsformatie waar de zee meedogenloos en onophoudelijk tegenaan beukt. In het haventje boeken we een boottochtje: we gaan dolfijnen spotten.
Omdat we nog even moeten wachten, nestelen we ons op een terras alwaar ik een chocolade-ijsje bestel. “Ja hoor, mevrouw, dat hebben we”. Sh#@%&t, daar had ik niet op gerekend! Wat moet mijn medisch team in het Haagsche hier wel niet van denken?

Een uurtje later gaan we aan boord. Ons scheepje zet er de vaart in en we hotsen en botsen twee uur lang op de woeste baren. We worden doornat en het enige dat we zien is het bovenste tipje van de vin van een haai. Dolfijnen spotten? Dolletjes, hoor, maar dan moet je ze wél zien!
Inmiddels is het me meer dan duidelijk dat ik mij niet heb vergist. Buikpijn? Blaasontsteking, zul je bedoelen. De eerste sinds vijftien jaar en het is een fikse…..
Met samengeknepen billen en knieën houd ik het nog even vol, de haven (en het toilet) zijn immers reeds in zicht. En dan zijn ze er ineens: een school van zo’n twintig dolfijnen van de Flipper-soort en ze hebben nog jonkies ook! De motoren worden stilgezet en we kijken ademloos toe hoe ze steeds weer boven water komen en de kleintjes af en toe uit het water springen. We lopen een halfuur vertraging op. Auw!

Het is onze bedoeling om aan het strand van Los Christianos nog een hapje te eten voordat we weer naar “huis” toe gaan. Ik stel voor om ondertussen nog een farmacia op te zoeken om een antibioticum te scoren. Uit ervaring weet ik dat een dergelijke infectie, zeker als hij zich zo snel ontwikkelt, tot grote problemen kan leiden. Maar de strenge, doch rechtvaardige, dame achter de balie is helaas onverbiddelijk. Eerst zorgen voor een doktersrecept en dan terugkomen. Oh ja, en ze sluiten over een uur.
Ze wijst ons nog wel de weg naar de dichtstbijzijnde “Punto de Salud” en het kost ons gelukkig maar een kwartier om deze te vinden. Nog twintig minuten later ben ik onderzocht en is de diagnose gesteld. Weer tien minuten later storm ik, wapperend met mijn recept, opnieuw de apotheek in. De mevrouw achter de balie is gepast onder de indruk en verontschuldigt zich voor het feit dat ze me voor de medicijnen kosten in rekening moet brengen. Nu ben ik ondertussen in een toestand waarin ik met alle plezier een maandsalaris neertel, als ik me maar snel weer beter voel. Dus die EUR 2,22 vallen me reuze mee………

Tegenover de apotheek is een pizzeria. We eten er snel wat. Uit de frituur, het Haagsch medisch team ligt nu toch al in katzwijm. En dan moet ons citroentje er nog even flink de vaart inzetten, anders zijn we niet op tijd terug in ons hotel en gaan de hoge, stalen poorten onverbiddelijk dicht. We weten ons nog net door de kier te persen, met de lak intact. Phew!

De foto’s bij dit verhaal vind je hier:
http://s208.photobucket.com/user/AnkeFreese/library/Tuinkabouter%20op%20reis/Tenerife/06%20Tenerife?sort=3&page=1

  • 10 November 2016 - 16:18

    Jenny:

    Anke,
    wat vervelend die blaasontsteking. Ik heb de andere verslagen nog niet gelezen, maar ik hoop dat jullie toch een leuke tijd hebben.

    Groetjes en tot gauw.

    Jenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Güimar

Anke en Harry

We reizen zo veel we kunnen. Soms ver weg, soms dichtbij. Soms georganiseerd, soms geheel onverzorgd met de eigen auto. Strandvakanties, avontuurlijke rondreizen, op eigen houtje een land verkennen. We zouden het jaren vol kunnen houden, als we niet af en toe tussendoor moesten werken om het allemaal te kunnen financieren....... In onze reis-journaals kan iedereen lezen hoe het ons vergaat, met onze mooiste plaatjes erbij! Deze reizen maakten wij eerder al: http://tuinkabouterentijger.waarbenjij.nu/?page=traveldetails&intTravelId=77034 http://harryenanke.waarbenjij.nu/?page=traveldetails&intTravelId=51150 http://freesetjes.waarbenjij.nu/?page=traveldetails&intTravelId=119209 http://freese1.waarbenjij.nu/?page=traveldetails&intTravelId=145195 http://freese2.waarbenjij.nu/?page=traveldetails&intTravelId=158054

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 147505

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2019 - 08 September 2019

Wales - augustus/september 2019

27 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Midden Spanje - voorjaar 2018

16 Oktober 2017 - 30 Oktober 2017

Marokko - Oktober 2017

31 Oktober 2016 - 13 Oktober 2016

Tenerife 2016

14 Mei 2016 - 03 Juni 2016

Sicilie

04 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Sri Lanka

24 Augustus 2014 - 13 September 2014

Noord Engeland, najaar 2014

24 April 2014 - 09 Mei 2014

Madeira 2014

01 September 2013 - 21 September 2013

Italië (Campanië eo) 2013

08 Oktober 2012 - 19 Oktober 2012

Madeira 2012

04 Juni 2012 - 25 Juni 2012

Frankrijk

14 Oktober 2011 - 08 November 2011

Zuid-Afrika

06 Februari 2011 - 18 Februari 2011

Curaçao

16 November 2009 - 28 Februari 2010

Met Freese de wereld rond

Landen bezocht: