05. Knysna (21 + 22 oktober 2011) - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu 05. Knysna (21 + 22 oktober 2011) - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu

05. Knysna (21 + 22 oktober 2011)

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Anke en Harry

22 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Knysna

Blauw of rood met groene randjes?
Nee, we zijn al aangekleed, ik zoek een route uit naar Knysna dat ruim 400 km verderop ligt.
Om toch wat van het binnenland van Westkaap te zien valt de keuze op de scenic route 62.
Om daar te komen volgen we eerst de blauwe lijn tot Swellendam, een compromis is gevonden.
Tractors en combines hebben sierlijke patronen op de akkers achtergelaten. Nu kan het vee naar buiten. Kleine boerderijen en landwerkershuisjes liggen verspreid over de heuvels tussen Theewaterskloof en Riviersonderend. Hier en daar een bord: kaaswinkel.

Swellendam is volgens de boekjes het allerschilderachtigste dorp van het land en inderdaad staat de kerk er prachtig witgekalkt bij.
Na de lunch (we moeten nog zo ver) trekken we over de Tradouw-pas richting Rooiberge.
Roestbruine aarde, fynbos, plukjes struikgewas en felroze bloemetjes waarvan Anke de naam opzoekt in haar boekje. Er lopen rare zwarte koeien in de rondte die struisvogels blijken te zijn.
Tussen Ladismith en Calitzdorp komen we slechts enkele andere weggebruikers tegen. Hierdoor hoef ik gelukkig geen halsbrekende toeren uit te halen als mijn lief weer eens een bijzonder plantje in de berm wil bestuderen c.q. ontdoen van zaadjes.
De weg blijft nu kaarsrecht op en neer lopen, de warme lucht trilt boven het asphalt en de Groot Swartberge aan de einder verkleuren naar blauw. Er doemt een auto op en de bestuurder is uitgestapt. Oppassen nu. Ik controleer nog maar eens of onze wagen van binnenuit is afgesloten als we naderbij komen. De beste man zet zojuist een schildpad die de weg overstak weer keurig in de natuur terug en groet ons vriendelijk.

Nog honderdtwintig kilometer naar onze eindbestemming. In Oudshoorn eten we een ostrich-burger. Inderdaad, een broodje struisvogel. De streek is er rijk mee geworden toen de veren in de mode waren. Vandaag de dag gaat het meer om de eieren, leer, vlees en beendermeel.
We voelen niet te behoefte om een struisvogelboerderij te bezoeken, bovendien willen we voor het donker gaat worden bij onze nieuwe gastheren arriveren.
Door een diepe kloof rijden we richting kust. De eerste lagunes dienen zich aan en Knysna ligt aan een prachtige baai.
We kunnen kiezen uit twee kamers. Het wordt nummer drie. Prachtig uitzicht op de baai en de zandstenen kliffen. We eten wat in het dorp en laten ons dan overspoelen door de nacht.

Heeft U het trouwens gemerkt?
Dit verslag bereikt U via een nieuw stukje infrastructuur. In Hermanus gaf ons laptopje de geest en de computeroloog van Knysna kon het niet reanimeren. De verzekering zal weer blij met ons zijn.
Het kost wat tijd om aan het nieuwe toestel te wennen en verder hebben we Knysna vooral in de verte bewonderd. Ons balkonnetje is perfect en we snoepen van lekker stokbrood en fijne kaasjes die we op de jaarlijkse liefdadigheidsmarkt op het schiereiland hebben verworven.
En we hebben nog wijn! Wit of toch maar rood.

• 25 Oktober 2011 - 11:11

Carmen:

Dag reiswonders,

Wat een fantastische verhalen en mooie foto's. Wat zullen jullie genieten!! Klopt het dat het iets weg heeft van Curacao? Ik tik dit stukje nu al 3x, dus ik hoop dat het nu lukt, want ik krijg steeds een error, komt het door het BZ netwerk of door de lange afstand naar Zuid Afrika? Niemand zal het weten.. Anke, je bent straks een COM dame!

Goede reis nog samen en veel plezier.

Groeten uit een koude, regen en stormachtig Boschlust